Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Bekijk onze privacy policy

 

Focussen

Tweedaagse Workshop Focussen
Tijd: 10.00 - 16.00 uur
Voor data zie homepage.

Beter in je vel, werk met de wijsheid van je lichaam

De eerste dag maak je kennis met de methode focussen. Je leert hoe je beter contact kunt maken met je gevoelens. Ik reik je handvatten aan om evenwichtiger om te gaan met al die gedachten en gevoelens. Daardoor kan je de volgende stap in je leven zetten. Jouw doel: kalm en krachtig omgaan met moeilijke situaties en gevoelens.

De tweede dag is een terugkom dag. Na een aantal weken oefenen in de praktijk en alles laten bezinken, maken we op deze dag de verdiepingsslag. Alles waar je tegen aan bent gelopen kan de revue passeren. Het wordt een praktische dag waarin je nog meer stevigheid en zelfvertrouwen leert ontwikkelen.

Informatie en aanmelden via contact

Wat is focussen

In veel situaties, of ze nu prettig zijn of niet, laat je lichaam merken dat er iets aan de hand is. Op het moment dat je in het openbaar moet spreken, voel je de zenuwen in je buik. Bij de gedachte dat je straks een belangrijk gesprek moet voeren, voel je spanning in je maagstreek. Als je zielsverdrietig bent omdat een geliefd persoon uit je omgeving is overleden, heb je letterlijk pijn in je hartstreek. Soms ervaar je een dof, onduidelijk, niet goed benoembaar iets ergens in je lichaam. Er zijn nog geen woorden voor. Het zijn wel lichamelijke gewaarwordingen, die niet zonder betekenis zijn. De meeste mensen zijn zich niet bewust van deze signalen. Of ze proberen van dit soort gevoelens af te komen door ze te negeren of weg te drukken. Met focussen ga je er juist naar toe en luister je, naar wat het gevoel je te zeggen heeft. Je luistert met een uitnodigende, eerlijke, vriendelijke, accepterende houding. Je doet dit zonder te oordelen. Op deze manier kom je in contact met iets, wat in je leven een rol speelt. Door daar met aandacht bij stil te staan, ontvouwt het zich. Het gaat bij focussen om in contact te zijn, met dat wat er speelt. Het is niet nodig gevoelens en emoties steeds opnieuw te beleven. Door er met gepaste afstand bij te blijven, vertelt het gevoel zijn eigen verhaal. Meestal leidt dit tot opluchting, ontspanning en kleine of grote veranderingen in je leven.

Achtergrond

In de jaren 60 van de vorige eeuw onderzocht Eugene Gendlin, Amerikaans hoogleraar psychologie en filosofie, hoe het komt dat sommige mensen baat hebben bij therapie en anderen niet. Hij ontdekte dat de succesvolle cliënt met aandacht en respect naar zijn gevoelens en emoties luistert en daardoor op een functionele manier met zichzelf en zijn problemen omging.
Gendlin besloot uit te zoeken, hoe deze cliënten dat doen, om anderen deze vaardigheid, die doorslaggevend was voor het slagen van de therapie, te kunnen aanleren. Dit resulteerde in een 6 stappenplan, dat hij beschreef in het boek Focussen gevoel en je lijf. (zie: Literatuur)

Focussen kan je leren

Veel mensen geven van nature aandacht aan wat ze merken in hun lichaam. Ze zijn in contact met zichzelf en reageren van hieruit. Doe je dit niet van nature dan is het heel goed te leren. Uit een boekje (zie literatuurlijst) of in een individuele- of groepsessie.

Inloopochtend:

Een workshop volgen, maakt dat je de smaak te pakken krijgt. Je leven ziet er zonniger uit. Je functioneert beter, voelt je behoefte beter aan, en daardoor communiceer je helder. Je relatie met jezelf is verbeterd. Dat heeft ook gevolgen voor je relaties met anderen.

De meeste mensen houden behoefte om te focussen met een partner of in een groep. Alleen aan de slag gaan is soms nog net een stap te ver. Daarom organiseer ik inloopochtenden. We focussen met elkaar, met steeds wisselende partners. Je merkt dan, dat de ene luisteraar iets anders in je wakker maakt dan de andere, zonder dat hij of zij veel zegt. Deze ochtenden brengen een verdieping tot stand.

Heb je interesse? Bij voldoende deelnemers plan ik een ochtend. Geef je op via contact.

Gratis 5 daagse email cursus

WORD GROTER DAN WAT JOU KLEIN HOUDT

Een 5 daagse e-mail cursus

Ik heb het verlangen om mensen te helpen om kalm en krachtig om te leren gaan met moeilijke situaties en gevoelens. Je kunt hiervoor op een eenvoudige manier vijf vaardigheden aanleren. Ik doe dat in de vorm van een e-mail cursus, die ik je GRATIS aanbied.

Wat is een e-mail cursus? Als je je aanmeld stuur ik je per e-mail een les toe. In je eigen tempo lees je de les en pas je de vaardigheden toe. Om de 4 dagen stuur ik je een volgende les, zodat je de tijd kunt nemen om de vaardigheden eigen te maken. Ben je nog niet klaar met de vorige les, dan parkeer je die gewoon tot je er aan toe bent.

Een overzicht van de e-mail cursus.

Deze e-mail cursus bestaat uit vijf lessen. In iedere les reik ik je een vaardigheid aan die, wanneer je hem toepast, meteen een positieve uitwerking heeft op je situatie en gevoelsleven. Het heeft invloed op de manier waarop jij het leven benadert, nu op dit moment. Iedere vaardigheid sluit aan bij jouw mogelijkheden en bouwt verder op de eerdere vaardigheden. Aan het eind van de e-mail cursus heb je vijf op elkaar aansluitende vaardigheden tot je beschikking, die je helpen om anders om te gaan met je moeilijke situatie en je gevoelens daaromtrent.

Aanmelden via Contact

Literatuur

De kracht van focussen - Ann Weiser Cornell
Focussen gevoel en je lijf - Eugene Gendlin
Focussen en je dromen - Eugene Gendlin

Wat voor mens wil je zijn - Marieke de Bruin
Tijd voor de ziel - Mia Leijsen
Terugkeer van een verloren kind - Aleid Schilder

Bestellen kan via  bol.com

 

Focussen

In veel situaties, of ze nu prettig zijn of niet, laat je lichaam merken dat er iets aan de hand is. Op het moment dat je in het openbaar moet spreken, voel je de zenuwen in je buik.

Lees verder

 

Lichaamsgerichte therapie

In lichaamsgerichte therapie werk je met je lichamelijke signalen. Wat vertelt je lijf je, wat voel je, ben je in staat om diep adem te halen of benauwt het je?

Lees verder

 

Emotie-eten

Zoek je een andere relatie met eten? Heb jij alle diëten al geprobeerd, met het resultaat dat je uiteindelijk weer méér aankomt?

Lees verder

 

Chronische beperking

Elke dag met een chronisch beperking te maken hebben is niet niks. De ongemakken en vaak ook pijn vragen veel van je.

Lees verder